جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ستر و هچر چیست؟ (کاملترین راهنمای ستر و هچر)

ستر و هچر

جوجه کشی پرندگان مختلف از دو مرحله ستر و هچر تشکیل می شود. دستگاه های جوجه کشی که عمل جوجه کشی را انجام می دهند نیز به دو صورت مختلف ستر و هچر تولید می‌شوند. ناگفته نماند دستگاه هایی نیز وجود دارند که عملیات ستر و هچر را با هم انجام می دهند.

در این مقاله قصد داریم شما را با هچر و ستر بیشتر آشنا کنیم. اگر دوست دارید بدانید ستر و هچر چیست؟ در این مطلب با سایت قفس بلدرچین همراه باشید. در این مطلب توضیحات تکمیلی را در این باره به شما ارائه خواهیم کرد خواندن این مطلب به 4 دقیقه زمان نیاز دارد.

ستر چیست؟

به طور کلی زمانی که تخم مرغ در دستگاه جوجه کشی قرار دارد از روز شروع تا سه روز قبل از تمام شدن جوجه کشی را دوران ستری می گویند. ستر یا ستری قسمتی از دستگاه جوجه کشی می باشد که ۴ وظیفه ی مهم از ابتدای دوره ی جوجه کشی تا قبل از تولید جوجه را بر عهده دارد.

ستر و هچر چیست
ستر و هچر چیست

بیشتر بخوانید: آموزش پرورش مرغ تخمگذار + [ ساده و کاربردی ]

وظایف ستر

1) تولید و حفظ دما در محدوده ی مورد نیاز برای هر پرنده که مقدار معینی دارد.
2) تولید و حفظ رطوبت مورد نیاز جوجه کشی.
3) چرخش تخم ها ( این چرخش از چسبیدن زرده به سفیده جلوگیری کرده و به جنین کمک خواهد کرد تا بتواند زرده را به طور کامل به داخل شکم ببرد).
4) رساندن اکسیژن مناسب.

هچر چیست؟

به قسمتی از دستگاه جوجه کشی گفته می شود که شرایط را برای جوجه کشی از ابتدای دوره تا ساعاتی قبل از تولد جوجه مهیا می سازد، هچر یا هچری میگویند و جوجه ای که از دستگاه بیرون می آید را هچ شده می گویند. در دوره ی هچر نیازی به چرخش تخم مرغ ها نیست.

تفاوت بین ستر و هچر

در زمان ستر و هچر تفاوت های زیادی در شرایط دما و رطوبت و اکسیژن وجود دارد.

دما

در بیشتر پرندگانی که در دوران هچر قرار دارند دما بین ۰.۳ الی ۰.۵ درجه ی سانتی گراد پایین تر از دمای دوران هچر می باشد. زیرا جوجه ها در هنگام هچر گرمای زیادی تولید می کنند که می توان با اندکی خنک نگه داشتن دستگاه در دوران هچر به کیفیت جوجه ها کمک کرد.

تفاوت بین ستر و هچر
تفاوت بین ستر و هچر

بیشتر بخوانید: ویتامین های مورد نیاز کبک + راه‌های تشخیص کمبود ویتامین

رطوبت

مقدار رطوبت حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از زمان ستر بالاتر بوده و درون دستگاه هچر به نرم شدن پوست تخم و خروج آسان آن کمک خواهد کرد و بالا بودن رطوبت باعث می شود جوجه جوان در دستگاه دچار کم آبی و دی هیدراته شدن نشود.

اکسیژن

جوجه هایی که در حال هچر شدن هستند و جنین هایی که نزدیک به جوجه شدن می باشند به اکسیژن بیشتری نیاز دارند. می توانید با باز و بسته شدن دمپرها و روشن و خاموش کردن فن های تهویه، اکسیژن دستگاه را افزایش دهید.

جلوگیری از رشد باکتری در دستگاه هچر

در دستگاه هچر به همراه جوجه های در حال هچ ممکن است باکتری رشد کند که جوجه های به دنیا آمده در طی دوره با این باکتری ها مقاوم خواهند شد ولی جنین های تازه ایجاد شده در برابر این باکتری ها مقاومتی ندارند.

شما برای ما از ستر و هچر بنویسید

در این مطلب از سایت قفس بلدرچین به طور کامل شما را با ستر و هچر را آشنا کردیم. چنانچه در این زمینه تجربیات متفاوتی را در اختیار دارید، می توانید آن را از طریق قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. اگر سوالی نیز در این زمینه داشتید آن را در انتهای همین مطلب با ما مطرح کنید. پشتیبانان سایت قفس بلدرچین در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهند داد. امیدواریم از این مطلب به بهترین شکل استفاده کنید و جوجه کشی خود را به بهترین شکل انجام دهید.

21 پاسخ

    1. سلام ،برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان مشاور ما در تماس باشید
      ۰۵۱۴۴۳۳۵۰۰۹
      ۰۹۱۲۰۲۱۲۴۶۹
      ۰۹۱۵۹۱۵۰۰۷۵
      با احترام.

    1. سلام دما برای مرغ ۳۷ تا ۳۸ درجه سانتی گراد _ بلدرچین۲۲ تا ۲۷ درجه سانتی گراد _کبک ۲۲ تا ۲۷ درجه سانتی گراد
      با احترام .

  1. چندتا مرغ دارم تازه جوجه هاش سر از تخم در اوردن فک میکنید باید جداشون کنم یا اینکه مشکلی نداره ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *